Cara Menghilangkan Carpal Tunnel Syndrome Semasa Trimester Ketiga

Pagi ni, sedar dari tidur - macam biasa lah - terus tengok handphone. 

Ala, bukan sebab ketagih handphone (taknak mengaku tuuu!) – tapi sebab nak tutup alarm bangun pagi.

Lalu terperasan PM di Facebook dari kawan sekolah menengah dulu!

Lama tak dengar cerita, tapi tengok dari FB nya tahu lah dia sedang pregnant sekarang – Bestnya!

Beliau nak tanya tentang supplemen Shaklee untuk rawat sindrom Carpal Tunnel yang dia rasa dia sedang nak alami sekarang ni – sebab masa mengandung kali pertama memang dia mengalami masalah ini.




Beliau juga ada mengadu perasan kebas-kebas nya sampai nak pegang pen pun tak mampu – tu yang untuk pregnancy kedua ni, beliau nak cari cara menghilangkan carpal tunnel syndrome – supaya kekebasan ini tidak mengganggu aktiviti hariannya sambil menanti waktu nak bersalin.
.
Carpal Tunnel Syndrome - apakah??

Sindrom Carpal Tunnel di pergelangan tangan menjadi semakin sempit.


Terowong ini memberi laluan dan perlindungan kepada saraf median ke bahagian tangan dan sembilan tendon lain yang menggerakkan bahagian tangan.

Tekanan pada saraf median ini akan menyebabkannya tidak berfungsi dengan normal serta menimbulkan rasa sakit dan kebas, seterusnya melemahkan bahagian tangan.


Simptom Sindrom Carpal Tunnel bermula secara perlahan-lahan dengan rasa sakit pada bahagian pergelangan tangan yang boleh melarat ke bahagian tangan dan lengan. 

Jom tengok simptom-simptom ni, dan nilai jika betul kesakitan yang dirasai tu adalah CTS:

  • KEBAS- pada bahagian tangan dan jari-jari tangan terutamanya ibu jari, jari telunjuk, jari hantu dan jari manis tetapi tidak pula berlaku pada jari kecil. Rasa kebas ini akan menjadi lebih kuat terutamanya semasa memandu, semasa memegang objek seperti telefon atau surat khabar atau semasa bangun dari tidur. Kebanyakan pesakit akan menggoyangkan tangan mereka untuk mengurangkan simptom tersebut.
  • KESAKITAN - yang terjadi pada sendi pergelangan tangan sehingga ke lengan atas, bahu atau ke tapak tangan dan jari, terutamanya selepas menggunakan tangan secara berterusan atau menggunakan tangan dengan kuat.
  • Rasa lemah pada bahagian tangan dan boleh menyebabkan objek yang dipegang akan jatuh - contoh macam kawan sekolah I ni - tak boleh pegang pen nak menulis!

Wanita mengalami tiga kali lebih risiko berbanding dengan lelaki. 

Ibu mengandung, wanita yang menghampiri menopause antara yang selalu alami



Rawatan?


Carpal Tunnel Syndrome ada yang hanya sementara (seperti semasa ibu mengandung) dan ada yang berpanjangan - kerana disebabkan oleh kondisi yang lebih serius. 

Ni antara cara yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan kekebasan dan kesakitan CTS ini:

  • Rehatkan tangan dari sebarang pergerakan dan letakkan ice pack di atas permukaan tangan (cold pack) - ini dapat melegakan kesakitan tu, tapi mungkin hanya untuk sementara
  • Wrist Splinting - ada special 'anduh' atau pembalut tangan yang digunakan untuk mengurangkan pergerakan tangan - jadi sakit pun kurang. Ini dapat mengurangkan simptom terutamanya pada waktu malam.
  • Suntikan steroid - jika ada kes yang sampai tak boleh nak tahan tu - pergi jumpa doktor, dan doktor akan beri suntikan steroid - bertujuan untuk kurangkan sakit. Tetapi, suntikan steroid ada banyak side effects badan kesihatan badan kita.
  • Sebelum keadaan menjadi lebih serius dan terpaksa mengambil steroid atau lebih kronik - pembedahan - boleh lah mengambil supplements yang dirumus khas untuk membantu mengembalikan keberkesanan tulang, sendi dan sistem saraf.


Kelebihan Set Shaklee ini?


Set Shaklee ini adalah kombinasi terbaik kerana 
  • Dapat mengurangkan keradangan (inflammation) yang menyebabkan kekebasan dan kesakitan 
  • Meningkatkan fungsi sistem saraf 
  • Meningkatkan fungsi tulang dan sendi-sendi di dalam badan

Jika anda ada any concern tentang tahap kesihatan anda dan anda nak usaha menjadi lebih sihat, boleh lah contact saya untuk FREE consultation.

Sara Amelia
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com
IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara

No comments:

Post a Comment