Tips Pantang Sendiri Kerana Tidak Mahu Susahkan Mak Di Kampung

Biasa kan kita dengar asal nak berpantang aje, akan balik kampung sebab mak akan jaga. Senang ada orang nak masakkan, nak tolong sama-sama tengokkan baby baru. Dan selalunya sebab suami tak dapat nak cuti lama, nanti kita seorang diri kat rumah nak jaga badan lagi, nak jaga baby lagi. 

Tapi tak semua orang bertuah macam ini.


Ada yang mak dah tak ada, mak mertua pula dah sakit tua, ada yang duk jauh di sebarang dunia tak dapat nak balik kampong untuk berpantang, dan macam-macam lagi. Jadi, terpaksa berpantang sendiri. Taka pa, jangan sedih – harini I share tips pantang sendiri supaya anda kuat untuk diri sendiri dan baby!


Jangan sedih kalau terpaksa pantang sendiri, sekarang zaman moden ni banyak cara pantang dah boleh dimodenkan. Malah bengkung dan jamu pun dah mudah nak cari. Tak macam dulu, semua nak kena tumbuk sendiri.Sekarang dah senang, banyak short-cut, tapi jalan pintas ni tak bermakna kita kena berpantang cakar ayam je. 

1. Kena plan aktiviti/rutin untuk hari esok, lebih awal - ini adalah supaya bila bangun tidur nanti takde lah blur-blur tak tahu nak buat apa. Sediakan jadual bila nak menyusu, bila nak mandi, bila nak mengurut - percayalah bila kita ada jadual, hidup kita lagi produktif! 

2. Jika keadaan memaksa, boleh hire part time maid - Sekarang dah banyak kan yang akan upah pembantu yang hanya datang pada waktu pantang; pagi datang, petang balik. Tujuannya ialah untuk memudahkan ibu pantang. Pembantu akan tolong masak makanan berpantang dan uruskan baby, mandikan baby.

3. Masak simple-simple aje - Ramai kawan I pantang sendiri di rumah, and mereka pesan supaya masak tu yang simple-simple aje. Tak perlu masak susah-susah. And, boleh masak lauk untuk makan 2-3 kali. Pagi bila baby tidur tu, kita masak terus lauk untuk makan tengahari dan malam. Lagi pun menu berpantang bukan susah sangat kan?

4. Baju kotor hantar dobi saja - Yang ini boleh minta tolong suami. Lain lah kalau dapat suami yang pandai melipat kain! Buat masa awal-awal ni, boleh hantar baju kotor ke dobi, yang siap lipatkan. Baju kerja suami juga boleh hantar dobi untuk digosok. Baju baby yang kecil-kecil tu boleh basuh sambil-sambil tengah mandi aje.

5. Bangun awal - Yes, praktis bangun awal pagi-pagi before subuh. Walaupun malam tidur tak berapa lena, tapi lama-lama akan biasa. Masa ni lah kita boleh selesaikan macam-macam perkara, macam mandi dan persiapkan diri sebelum baby bangun.

6. Susukan bayi ikut time - Haa kan I ada cakap pentingkan jadual kan? Bila kita dah jadualkan bila nak susukan baby, tak ada lah kita panic bila dia dah menangis kelaparan. Agak dalam seminggu dua, dah tahu habit menyusu baby kita, senang kita nak buat jadual nak breastfeed. Kalau ada mummies yang risau susu tak cukup, boleh lah cuba tips banyakkan susu ni!

7. Boost tenaga dan cepatkan badan kita sembuh dengan Set Pantang Shaklee - Yes, ini yang paling paling penting! Tenaga untuk terus bertarung nak menjaga baby dan uruskan diri. Dah beribu-ribu ibu pantang dah cuba mengandung dan berpantang dengan Shaklee, memang terbukti Set Pantang Shaklee ni sangat membantu!

Set Pantang Shaklee ni akan dipadankan mengikut situasi anda, sebab setiap ibu berpantang ni ada kondisi yang berbeza!



Nak lagi senang, telan Vivix je!


Itu yang best pasal Set Shaklee, bukan set yang fixed! Apa yang anda perlu buat ialah ceritakan situasi you dekat I, and inshaAllah dengan pengalaman dan ilmu yang I dah belajar tentang setiap produk Shaklee - I akan suggest kan yang terbaik untuk you.

Jadi, tak kira lah macam macam cara kita berpantang - yang penting kita ada tenaga yang cukup untuk keluarga kita. Yang penting, kita kena usaha!

Go mummies!

Jika anda ada any concern tentang tahap kesihatan anda dan anda nak usaha menjadi lebih sihat, boleh lah contact saya untuk FREE consultation.

Sara Amelia
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com
IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara

No comments:

Post a Comment