Cara Terbaik Untuk Simpan Supplements Shaklee Supaya Tahan Lama

Pernah tak beli supplement especially yang dalam bentuk liquid (cecair), tak sampai expiry date lagi dah rosak? Rasa maybe dah lain, or dah mula berbuih. 

Bila kita beli supplements, kita jarang nak rajin untuk baca details kat botol supplement tu kan? I lah tu! 



Kita kena baca label pada botol tentang cara penyimpanannya, sebab different supplements ada cara penyimpanan yang berbeza. Ini adalah supaya kita dapat maksimumkan shelf life (jangka hayat) supplement tu. 

Contohnya macam produk no 1 Shaklee, VIVIX, shelf life dia adalah 9 bulan. And Vivix ni kena disimpan di dalam peti sejuk dan bukan di atas kaunter dapur atau dalam bilik tidur! Kalau kita tak menjaganya dengan betul, tu yang tak sempat nak habis sebotol dah rasa lain. Jangan salahkan Shaklee ye, hehe. 

Milkshakes dan produk-produk Shaklee yang benbentuk powder, kena disimpan di tempat yang sejuk dan kering. 

Macam kebanyak produk Shaklee yang berbentuk tablets (pil), kita kena simpan di tempat yang suhu bawah dari 30 darjah celcius and terlindung dari cahaya dan haba. 

Ramai yang silap sebab simpan supplemen tablets ni di dapur. Sebab suhu kat dapur selalu naik turun. Bila kita masak, suhu kat dapur akan meningkat dengan mendadak. Tak elok untuk simpan kat dapur sbb keadaan ni akan membuatkan produk tu hilang potensi and keberkesanannya akan menurun. 

Produk tablets ni pun tak elok kalau disimpan dalam peti sejuk. Sebab tiap kali kita bukak tutup botol supplemen tu, proses kondensasi akan berlaku kerana suhu sejuk bertembung dengan suhu bilik/suhu panas sebab kita tengah memasak. No no no. Not good. 

Tempat terbaik untuk simpan produk tablets is dalam laci, dalam bilik tidur. Sebab suhu dalam laci or mana2 tempat terlindung lebih stabil. And of course terlindung daripada cahaya matahari.

Kalau nak jugak simpan supplemen tablet tu dalam peti ais, keluarkan siap2 supply sebulan and letak dalam botol lain (maybe botol Shaklee yang lama and dah habis isi dia). Lets say asingkan 30 biji untuk 30 hari sebulan. Yang lebih2 extra tu boleh la masuk dalam peti. Dengan cara ni, kita dapat kurangkan risk untuk berlaku kondensasi tu and elak produk tu dari cepat rosak (berbau lain, bertukar warna dan rasa berbeza).

Faham ke idok?



Ada sebab saintis Shaklee cipta botol Supplements tu berwarna putih dan tak lut cahaya. Jadi, jangan lah kita simply2 nak tuka letak dalam bekas kiut miut ke apa ke. Kalau kita nak asingkan and organize tablets kita nak makan for the day, on the same day, takpe. Tapi kalau baru beli, terus nak transfer semua produk tu dalam bekas Hello Kitty ka, nak letak dalam Tupperware baru beli ka. No, don't. 


So, simpanlah vitamins anda mengikut label produk tersebut supaya kita dapat kekalkan potensi produk Shaklee tersebut!  

No comments:

Post a Comment