Kenapa Kena Kurangkan Makan Beras Putih

Kita semua tahu yang kalau kita nak diet or pilihan beras yang lebih elok is brown rice instead of white rice. 

Tapi kenapa?


Beras yang warna putih tu ialah brown rice yang telah di’bersihkan’ untuk tujuan menyedapkan rasa dia. Jadi, dua lapisan penting pada beras tu dah dibuang, walhal dua lapisan tu lah yang banyak nutrient penting untuk badan kita.

From the image tu, Nampak tak yang nasi putih yang kita selalu makan yang bertambah sampai berpinggan-pinggan tu kekurangan vitamin-vitamin penting and dia hanya contain carbs and sedikit protein. Yang kita consume tu hanya banyak kandungan kanji. Rugi kita makan banyak-banyak tapi tak dapat all the good vitamins macam fibre, vitamin B, E dan juga antioksidan.

Kepentingan vitamin dan mineral dalam brown rice yang kita sia-siakan dengan makan nasi putih:

  • Fibre bantu melawaskan sistem pencernaan kita. Kurang fibre boleh sebabkan masalah sembelit dan yang lebih teruk is buasir.
  • Vitamin B boleh merendahkan risiko strok, tambah tenaga, mengalakkan tumbesaran, good blood flow, and even boleh avoid anemia. So good!
  • Vitamin E pula boleh merendahkan kolestrol, repair kulit dan rambut kita and juga boleh bantu balance kan hormones kita.
Tapi bukan senang kan nak tinggalkan nasi putih ni, sedap kot! Dah makan nasi putih dari baby lagi macam mana nak tukar selera pula. 

Jadi, boleh lah kita substitute kan sumber vitamin-vitamin dan mineral ini dengan supplementation dari Shaklee! 

Shaklee's Vita-Lea adalah multivitamins yang paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia. Mineral yang terkandung di dalamnya mudah berintegrasi dengan protein untuk penyerapan yang pantas oleh usus kecil. 




Sara Amelia
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com


IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara



No comments:

Post a Comment