Dari Kecil Suka Hisap Vitamin C, Tapi Tahukah Anda Tentang Kebaikannya?


Dari kita budak lagi mak kita selalu kasi kita makan vitamin C kan? Lagi2 yang hisap2 manis tu, sorok kita rembat lagi dua tiga biji! Means it is a long known fact lah yang vitamin C ni satu di antara essential vitamins yang badan kita sangat perlukan.

And I rasa memang ramai yang still consuming Vitamin C kan? Yang peliknya husband I lagi rajin makan Vitamin C compared to me. But I dah janji to myself yang I akan continuously consume Vitamin C di samping supplements lain. Kan nak cantik, kurus dan sihat tahun ni!

Vitamin C ni banyak membantu penghasilan collagen, tulang, kulit, blood vessels and mcm2 tisu lagi. Tu yang kita tengok ramai wanitas-wanitas di luar sana yang ambik drip/jab vitamin C sbb nak nampak muda, kulit gebus muluss dan kulit berseri. Tapi, I would advise korang untuk jangan go to the extreme sangat ye, body kita lain2 takut tak boleh nak carry.

Ada research juga yang dah dibuat about vitamin C and cancer, where it is said that dengan consume vitamin C ni dapat merendahkan risiko mendapat cancer. Ada lah cerita dia how and why, kalau nak tau nanti Sara cerita lebih lanjut.

Lagi satu kajian pulak ada cakap yang antioxidant dalam vitamin C tu prevent kolestrol untuk build up dekat arteries kita, yang merendahkan risiko jantung juga.

Ada banyak lagi lah benefits dia; to kids, ibu2 mengandung, atlet, students, etc. And body kita need continuous supply of Vitamin C. Tapi kalau kita telan Vitamin C 1000mg ke 2000mg ke 400000000mg ke, if badan kita tak dapat nak sustainkan supply tu dalam badan kita, dia akan keluar dari badan kita balik dengan sia-sianya je. So, ada cara lah nak consume Vitamin C ni untuk make sure badan kita dapat bekalan sentiasa.


No comments:

Post a Comment