7 Tips Ajar Anak Makan Sayur Supaya Jadi Kuat Macam Popeye

Jangan kata budak, yang tua bangka pun ramai tak makan sayur!



Even diri sendiri ni pun banyak sayur tak pernah lalu mulut ni; bendi, terung, petola, peria, labu, dan sayur-sayur pelik tu lah. Ada suami kawan tu sampai bawang pun tak boleh nak telan, dah pulak kena blend kan bawang tu jangan bagi dia nampak!


Budak-budak ni kita nak kena latih mereka untuk makan sayur ni dari kecil, supaya dah besar nanti tak liat nak makan. Sayur ni nak tak nak memang kena makan sebab khasiatnya sangat diperlukan oleh badan kita. Sayur ni adalah sumber fiber yang tinggi untuk badan, yang banyak bantu dalam proses penghadaman. Untuk kanak-kanak, sayur ni sangat penting sebagai sumber prebiotik yang berfungsi sebagai pemangkin ketahanan badan mereka. 

Tapi.. 

Nak mengajar makan sayur ni bagi budak yang makan jenis memilih ni memang mencabar. Kalau dapat anak yang senang dan suka makan sayur, memang senang. Ada anak kawan tu suka sangat makan broccoli, I ni pun dah remaja baru berani cuba broccoli. 

Jika anak anda jenis makan memilih, anda boleh cuba tips ni untuk menggalakkan mereka makan sayur!

  1. Nak taknak, memang kena dedahkan anak dengan berbagai jenis sayuran. Hari-hari cuba sayur yang berlainan. Kita expose kan mereka kepada kepelbagaian sayuran ni and minta mereka cuba setiap hari. Biasakan mereka dengan rasa sayuran, dan terangkan kepentingan setiap sayuran ni. Seperti broccoli ni kaya dengan protein, so penting untuk otot kuat macam Popeye. Carrots pula penting untuk kesihatan mata supaya tak payah pakai cermin mata. Reasoning, lama-lama mesti mereka faham. 
  2. Hidangkan sayuran tu dalam bentuk dan masakan yang berbeza setiap hari. Contohnya, harini masak sekali dengan nasi goreng, esok masak sayur tu jadi lauk asing pula. Dan campur sayur-sayur yang berbeza tiap hari, jangan lah masak kangkung je tiap hari. I pun tak selera nak makan tu!
  3. Consistence is key - Kena konsisten dan komited untuk ajar anak makan sayur ni. Bukan harini paksa sampai menangis-nangis budak tu, esok lusa senyap je. Kena konsisten dalam expose kan anak kepada sayuran ni. Ada kajian yang cakap, kanak-kanak ni perlukan 10 ke 20 kali exposure time untuk mereka cuba rasa. Haa, nampak tak kenapa ramai budak tak makan sayur? Sebab kita tak cukup sabar nak ajar mereka makan sayur. So, jangan give up!
  4. Jangan pressure mereka. Memang kita kena dedah kan mereka dengan different types of vegetables setiap hari, dan explain kepentingan sayuran ni kepada mereka, tapi jangan sampai memaksa. Sebab bila mereka tertekan yang ada sampai melalak, ada potensi untuk mereka tak makan sayur sampai bila-bila!
  5. Jadi role model - Anak-anak ni banyak belajar tentang hidup ni dari ibu bapa mereka. Kalau ibunya tak suka makan sayur, macam mana nak ajar anaknya makan sayur? Jadi parents ni kena lah pamerkan minat mereka terhadap sayur. Sambil-sambil tu, pujuk mereka ni untuk cuba sayur tu.
  6. Snacks pun bagi mereka sayur! Daripada beri mereka Super Ring, kita boleh potong timun atau carrot panjang-panjang dan berikan kepada mereka sebagai kudapan. Gantikan chocolate dengan cherry tomatoes! Jadikan sayuran ni macam benda asas dalam makanan harian. 
  7. So bila kita serta sayuran ni dalams setiap hidangan makanan harian untuk anak, secara tidak langsung kita dah expose kan sayuran kepada mereka dalam 7-10 kali sehari. Haa, kan lebih banyak exposure, baru mereka akan berani cuba. 
Jadi, jangan give up yaa mummy and daddy! Ada harapan lagi tu nak ajar mereka tentang kebaikan sayuran ni. 

Dalam tempoh masa nak kenalkan mereka dengan sayur ni, mummy dan daddy mesti risau anaknya tak cukup makan. Bila tak cukup makan, tak cukup khasiat untuk anak nak membesar. Ada tu yang nampak kecil je bila dibandingkan dengan kawan sekelas, macam tak cukup makan. 

Jika anda mengalami masalah ni, boleh cuba beri Set Anak Cerdik & Ceria yang mengandungi 3 vitamin yang dirumus khas untuk kanak-kanak membesar menjadi cerdik, cergas dan ceria. 

3 vitamin tu adalah Omega Guard, Vita-Lea for Kids dan Chewable Vita-C Plus

Selamat mempraktikkan tips ni dan selamat berjaya! 

Anda ada concern kesihatan yang anda perlukan nasihat? Contact saya untuk FREE consultation ya!


SARA 
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com
IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara




No comments:

Post a Comment