Kena Tahu Jenis-Jenis Kencing Manis Supaya Tahu Rawatan Sesuai

Kencing manis tu bahaya, boleh kena potong kaki. Tu yang kita tahu. 



Babah saya diabetes, arwah atok saya diabetes, makcik-makcik diabetes, pakcik diabetes sampai kaki berlubang. Kesimpulannya possibility untuk I kena diabetes dah memang sangat tinggi. 

Orang lain wariskan harta, I mewarisi penyakit! Haha, tapi takpe. 

Sejak awal tahun ni, saya lebih peka tentang tahap kesihatan saya. Saya mula sedar yang lifestyle saya ni memang tak healthy langsung. Ye lah, bangun lambat. Breakfast nasi lemak tiap hari, lepas tu lunch dan dinner makan nasi lagi, dengan air manis nye, air kosong minum segelas sehari (tu pun sebab tak dapat nak cari sirap ais). Balik kerja terus baring tak buat apa, cuma tengok TV sampai tertidur. Repeat selama setahun. 

Tanpa saya sedar (sedar sikit je lah), berat naik mendadak sebanyak 10kilo dalam masa setahun! Haih, dasar lifestyle orang gemuk, padan muka! 

Ok lah, berbalik kepada azam saya tahun ni nak sihat. 

Banyak jenis aktiviti kesihatan dan cara untuk jauhi saya dari penyakit-penyakit keturunan ni. Saya juga banyak baca tentang jenis-jenis penyakit, termasuk jenis-jenis kencing manis.

Kencing manis ni secara asasnya adalah DUA jenis: 
  • TYPE I - Kencing manis yang bergantung kepada insulin - Badan tak hasilkan insulin dan biasanya terjadi kepada kanak-kanak dan remaja.
  • TYPE II - Kencing manis yang tak bergantung kepada insulin - Biasanya kena pada orang yang berumur dan orang yang berat badan berlebihan. Insulin badan tak mencukupi dan 
  • Lagi satu is kencing manis yang selalu dialami oleh wanita mengandung - bersifat sementara, most cases diabetes akan hilang selepas beranak 
Untuk TYPE I memang kena ambil suntikan insulin setiap hari, tapi TYPE II boleh dikawal dengan ubat-ubatan. Tapi TYPE II boleh menjadi TYPE I jika tak dikawal - insulin dalam badan semua rosak. 


Jangan lengah lagi.

Antara suplemen yang disokong kajian saintifik untuk membantu mengawal paras gula dalam darah atau sakit diabetes adalah Vivix.



Macam mana Vivix membantu menurunkan bacaan gula dalam darah?
  1. Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap insulin
  2. Mengawal kepekatan gula dalam darah
  3. Menggalakkan penyembuhan luka dan elak kerosakan mata
Jadi, kalau anda atau ada ahli keluarga anda yang mengalami atau ada potensi untuk menghidap kencing manis, lebih baik kita ikhtiar awal. 




Jika anda ada any concern tentang tahap kesihatan anda dan anda nak usaha menjadi lebih sihat, boleh lah contact saya untuk FREE consultation.

Sara Amelia
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com
IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara

No comments:

Post a Comment