Rawat Sakit Tumit Kronik Dengan Vivix Shaklee!

Apakah Plantar Fasciitis?



Plantar Faciitis ni, macam sakit tumit. Selalunya sakit sangat pada waktu pagi selepas bangun dari tidur. Sakitnya boleh melarat sampai tak boleh nak jalan tau. So, bila sakit tu tak dapat lah nak jalankan aktiviti harian macam biasa. 

Plantar Faciitis ni adalah keradangan (inflammation) pada rangkaian fibrosa tebal yang melintang dari tumit hingga jari kaki. Rangkaian tu namanya Plantar Fascia dan sangat penting dan berguna untuk mengekalkan otot dan lengkungan tapak kaki. Plantar Fascia ni juga menyambungkan tulang tumit ke jari-jari kaki. 

Bila Plantar Fascia ni terlalu meregang atau terlalu sering digunakan - mulalah ada keradangan, kesakitan pada bahagian kaki terutamanya tumit! Rasa sakit tu bila ditekan-tekan, dan kadangkala boleh merasa satu benjolan!

Punca Plantar Fasciitis?

Antara puncanya adalah:

  1. Berat badan berlebihan 
  2. Banyak berjalan atau berdiri lama 
  3. Radang sendi (arthritis) yang berdekatan dengan Plantar Fascia 
  4. Kencing Manis 
  5. Pakai kasut yang tak sesuai - terlampau tinggi, keras, tidak selesa
  6. Kecederaan tulang - retak 
  7. Senaman berlebihan
Rawat Plantar Fasciitis dengan Vivix Shaklee

Ligamen plantar fascia juga terdiri dari sel-sel. Keradangan ini berlaku apabila sel-sel dikawasan tumit dan kaki menjadi rosak.Kebiasaanya, sel-sel ini mampu untuk pulih sendiri. Akan tetapi faktor penuaan menjadikan sel-sel lemah. Sel-sel baru yang terhasil juga tidak sihat.

Maka kesannya keradangan akan terus berlaku. Malah semakin hari semakin teruk.

Oleh sebab itulah, sel-sel badan kita perlu diberi makanan yang baik. Vivix adalah makanan terbaik untuk sel. Ia menjadikan sel-sel kembali sihat dan kuat, sepertimana ketika usia kita 25 tahun. Pada usia ini sel-sel berada pada tahap yang paling baik.

Apabila sel-sel sihat, ligamen yang rosak dan koyak tadi dapat dipulihkan kembali. Tiada lagi radang. Kesakitan pun hilang.

Fungsi tumit kembali normal. Anda bebas bergerak aktif dan melakukan aktiviti-aktiviti yang anda gemari.

Jika anda ada any concern tentang tahap kesihatan anda dan anda nak usaha menjadi lebih sihat, boleh lah contact saya untuk FREE consultation.

Sara Amelia
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com
IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara

No comments:

Post a Comment