Tips Untuk Fokus Bekerja Supaya Dapat Siapkan Kerja On Time

 Pernah tak rasa macam nak pack barang and terus balik tidur je?

Sebab dah cuba focus – dah minum kopi bergelen-gelen, dah letak batang lidi kat mata – tapi masih rasa mengantuk ya ampun – memang tak boleh tahan!

Kerja banyak nak kena siapkan ni, petang siap ada meeting dengan client nak kena pergi. Kalau tak siap, alamat kena marah dengan boss pulak. Silap haribulan, ada surat atas meja – surat diberhentikan kerja!

Kadang-kadang, kita bukan sengaja nak TAK buat kerja kat ofis kan? Tapi mata, minda, hati ni tak boleh nak focus langsung. Kadang tu bukan niat nak buka Facebook kat office, tapi sebab nak menahan mengantuk tu – TERRR-paksa juga.

Jom kita tengok tips untuk fokus bekerja supaya boss tak tengking!

1. Pastikan meja atau 'workstation' kita tu kemas dan teratur. 

Selalu tak tengok meja orang (atau meja sendiri) serabut yang amat - kertas kerja bertimbun-timbun, kadang tu sampai dah tak ada tempat nak menulis atas meja tu! Kalau kita duduk depan meja dia, dah tak nampak orang kat depan - sebab tinggi sangat timbunan kertas dan fail tu! 

Kita tengok pun rasa serabut kan? Apatah lagi empunya meja. 

Jadi apa salahnya, setiap hari sebelum kita pulang ke pangkuan keluarga - kita kemas sikit meja tu. Supaya bila kita masuk balik office keesokan harinya - tak ada lah kita stress tengok meja sendiri! Baru lah semangat nak bekerja dengan produktif. 

2. Sediakan kudapan 

Kudapan macam kekacang, biskut, atau cokelat. Lebih elok, bawa lah yang sihat dan tidak manis. Nanti sakit gigi pula!

Bukan nasi lemak, lontong, pulut kuning dengan rendang tok ki. No, no no. Itu buat lagi mengantuk ada lah! 


3. Kena ada TO-DO-LIST 

Buatlah senarai kerja yang nak dibuat pada hari itu, so kita tak lupa apa nak buat. Sebab kadang bila kita busy sangat, jadi blur - "apa ek aku nak buat tadi?" Terus lupa! Jadi kita nak elakkan dari jadi macam tu - cuma sediakan satu buku nota kecil yang senang nak letak dalam handbag, atau bag kerja - senang nak rujuk dan nak bawa ke mana-mana!


4. Mulakan hari dengan B Complex, Lecithin dan Vivix!

Haaaa, kombinasi tiga produk ni memang menjadi kombinasi terbaik bagi mereka yang banyak kena memakai minda kat ofis - supaya tenaga akan maintain sampai malam - sentiasa alert, otak lajuuuu je nak present masa meeting dengan client, dalam nak menyiapkan proposal dan sebagainya! 

Pengalaman saya sendiri : tak boleh hidup tanpa produk ni - otak memang rasa cekap sangat. Boleh rasa beza dia!

Nak perform kat office? Nak cepat naik gaji? Nak naik pangkat? 

Jika anda ada any concern tentang tahap kesihatan anda dan anda nak usaha menjadi lebih sihat, boleh lah contact saya untuk FREE consultation.

Sara Amelia
Shaklee Independent Distributor
Whatsapp No : +6011 3788 4868
Emel : revampwithsara@gmail.com
IG/FB : @revampwithsara/ Revamp with Sara


No comments:

Post a Comment